Kahwin Janda Hukum Forex


Hukum Perkahwinan Janda Dalilnya ialah: 161176Perempuan janda lebih berhak pada dirinya daripada walinya dan perempuan perawan atau dara dikahwinkan por bapanya161177. (Riwayat Darul-Qutni) Rasulullah viu bersabda: 161176Seseorang yang bukan anak dara mempunyai hak yang lebih besar mengenai dirinya daripada penjaganya. Persetujuan seorang anak dara haruslah dipinta berkenaan dengan sesuatu mengenai dirinya dan diam membisu pada haknya itu adalah bererti memberikan persetujuan161177. (Riwayat Muslim) Wali Mujbir atau wali-wali yang lain tidak boleh mengahwinkan perempuan janda kecuali hendaklah mendapat izin perempuan itu terlebih dahulu. Rasulullah viu telah bersabda: 161176Dari Abu Hurairah r. a. Rasulullah viu bersabda, 161176Perempuan janda diajak bermusyawarah tentang urusan dirinya, kemudian jika ia diam, maka itulah izinnya, tetapi jika ia menolak maka tiada paksa ke atasnya161177. (Riwayat Al-Khamsah kecuali Ibnu Majah) Dalam hadith yang lain, Rasulullah viu telah menyatakan: 161176Dari Khansa161175 binti Khadam, bahawasanya bapa Khansa161175 telah mengahwinkan dia, sedang ia perempuan janda, lalu ia tidak suka demikian itu. Kemudian ia datang kepada Rasulullah. Lalu Rasulullah menolak perkahwinan itu161177. (Riwayat Al-Bukhari dan Ahmad) Ini bermakna perempuan janda mempunyai bidang kuasa menolak perkahwinan yang dibuat tanpa kebenarannya iaitu ia boleh menfasakhkan perkahwinan itu di Mahkamah Syariah. Janda ada hak atas diri dia dalam urusan nikah. Anak dara kena ada wali. Mas há um toque lá. Kan ke antara syarat sah nikah. Tak kira janda atau anak dara. Adalah perlu adanya wali. Kalau bapak takde, bapak sedara la orangnya jadi wali dan seterusnya ikut susur galur yang dah ditetapkan. RUKUN-RUKUN AKAD NIKAH Rukun-rukun akad nikah (yang tidak sah suatu pernikahan tanpa salah satunya) ialah: 1. Izin dari wali perempuan 2. Adanya keredhaan dari pihak perempuan, baik ia berstatus gadis perawan ataupun janda. 3. Dua saksi yang adil 4. Adanya ijab dan qabul yang bersambung dengan lafazh qabul (menerima) atau menikahkan. Masalahnya. Meman rita boleh bernikah ikut suka dia dengan siapa pun sebab dia janda. Tapi bapak dia masih ada. Então peranan bapak dia sebagai wali dalam pernikahan dia tak pernah jatuh walaupun dia dah janda. Dari hadits yang diriwayatkan por aisyah Radhiyallahu anha. Ertinya. Siapapun seorang wanita yang menikahi dirinya sendiri tanpa persetujuan dari walinya, maka nikahnya batal, nikahnya batal, dan nikahnya batal Ibnu Hazm berkata. Tidak halal bagi seorang perempuan untuk menikah (baik janda atau perawan), kecuali dengan izin wali dari bapanya, saudaranya, datuknya, atau bapa saudaranya Rasulullah Shallallahu alaihi wa sallam bersabda. Ertinya. Tidak sah pernikahan tanpa adanya wali, dan seorang penguasa sebagai wali bagi orang yang tidak mempunyai wali. Dalam hal rita ni. Aku rasa mungkin dia berwalikan hakim sebab pais dia pun tak tau dia dah menikah. Kalau sungguh tak tau la. Soalan saya nak tanya. Saya pernah dengar bahawa keputusan anak perempuan yang masih dara ingin kawin adalah di keputusan orang tua nya. Bagaimana jika anak perempuan itu telah menjadi janda dan bukan bukan lagi dara. Jika ia pernah melakukan zina atau ayat lain beliau bukan dara atau gadis lagi, adakah orang tuanya masih boleh memberi keputusan untuk kawin atau tidak mengikut pandangan agama Maksudnya adakah gadis yang bukan lagi dara itu sama status dengan janda dari soal memberi keputusan kawin Secara amnya, disyariatkan Meminta izin wanita untuk menjalankan akad perkahwinan ke atasnya. Cuma ulamak berbeza pandangan jika yang hendak dikahwinkan itu adalah gadisdara adakah meminta izinnya itu wajib atau sunat sahaja (jika yang menjadi walinya adalah bapa atau datuknya) Menurut mazhab Imam Malik, Syafiie dan Ahmad meminta izinnya itu sunat sahaja, yakni jika bapa atau datuknya mengahwinkannya dengan Lelaki pilihan mereka tanpa persetujuannya, perkahwinan itu adalah sah. Mazhab Abu Hanifah pula berpendapat wajib meminta keizinannya, jika tidak maka perkahwinan tidak sah. Adapun janda, tiada khilaf di kalangan ulamak bahawa wajib diminuta keizinannya. Jika akad berlaku tanpa keizinannya, maka perkahwinan tidak sah. Bagi gadis, tanda keizinannya memadai dengan diamnya. Adapun bagi janda, tidak memadai dengan diamnya sahaja akan tetapi wajib dengan pengakuan mulut darinya. Ini berdasarkan sabda Nabi s. a.w. Tidak dikahwinkan wanita janda kecuali dengan meminta arahannya dan tidak dikahwinkan gadis kecuali dengan meminta keizinannya. Sahabat bertanya Ya Rasulullah Bagaimana yang dikatakan keizinannya. Baginda menjawab Dengan diamnya (HR Imam al-Bukhari dan Muslim). Dari keterangan di atas kita dapat melihat ada perbezaan hukum antara gadis dan janda dalam masalah berkaitan. Bagamana untuk menentukan seorang wanita itu gadis atau janda mengikut hukum Syarak Dalam kitab al-Mughni (Imam Ibnu Qudamah), dijelaskan seperti berikut1 1. Menurut mazhab Imam Ahmad dan Syafiie Janda ialah wanita yang telah disetubuhi di farajnya sama ada dengan persetubuhan yang halal atau yang Haram. Namun Imam Malik dan Abu Hanifah berpendapat wanita yang disetubuhi secara tidak halal, hukumnya masih hukum wanita gadis. 2. Jika selaput dara hilang kerana sebab lain dari jimak seperti kerana terjatuh, darah haid terlalu banyak atau kerana tusukan jari, kayu dan sebagainya maka hukumnya masih hukum daragadis. 3. Jika seorang wanita disetubuhi di duburnya, statusnya tidak berubah menjadi janda dan tidak tertakluk dengan hukum wanita janda kerana persetubuhan tidak berlaku pada farajnya. Dalam kitab Kifayatul-Akhyar (kitab Fiqh mazhab Syafiie), pengarangnya menjelaskan Janda ialah wanita yang telah hilang selaput daranya melalui persetubuhan sama ada persetubuhan yang halal atau yang syubhah atau zina. Adapt jika hilang kerana terjatuh atau menusuknya dengan jari atau kerana kuatnya darah haid atau kerana lama membujang (tidak berkahwin), maka mengikut pandangan yang soheh hukumnya masih seperti daragadis. Jika hilang selaput daranya kerana persetubuhan yang dipaksa atau disetubuhi ketika tidur atau wanita gila (yang disetubuhi), maka hukumnya seperti janda mengikut pandangan yang terkuat. Ada juga pandangan berkata hukumnya masih seperti gadis. Jika seorang wanita dijadikan tanpa selaput dara, ia masih dianggap daragadis.2 Merujuk kepada soalan saudara dapat kita simpulkan bahawa mengikut pandangan mazhab Imam Ahmad dan Syafie wanita yang pernah berzina, ia tidak lagi dianggap gadis. Maka kedudukannya sama seperti janda dalam masalah di atas iaitu wajib diminuta keizinannya secara pengakuan mulut sebelum mengahwinkannya. Adapun mengikut pandangan mazhab Hanafi dan Maliki ia masih lagi gadis kerana persetubuhan yang berlaku kepadanya bukanlah persetubuhan yang halal (yakni bukan persetubuhan melalui akad perkahwinan yang sah). 1. Al-Mughni, Imam Ibnu Qudamah. 2. Kifayatul-Akhyar, Syeikh Taqiuddin al-Hisni. 3. Al-Fiqh al-Muyassar, Syeikh Ahmad Isa Asyur. 4. Fiqh al-Usrah al-Muslimah, Syeikh Hasan Ayyub Curtiu isto:

Comments